PROGRAM DAR ZABAWY
Program Dar Zabawy w naszym przedszkolu został wdrożony z troski o naturalny rozwój dziecka, o przywrócenie wartości zabawie, zabawkom i całej istocie dzieciństwa.
Program ten uwzględnia założenia teoretyczne koncepcji Friedricha Froebla.
Szczególny nacisk kładziemy na aktywność zabawową w procesie poznawania przez dziecko świata. Zabawa, będąca wrodzoną potrzebą, według niemieckiego pedagoga, jest główną formą aktywności dziecka i nie powinna być kierowana przez nauczyciela ani ograniczana, a bardzo dyskretnie i rozsądnie nadzorowana.
Koncepcja aktywności oparta jest na działaniach dzieci w naszych salach przedszkolnych, a także poza nią. Niezwykle ważną rolę stanowi kontakt z materiałami, których dostarcza przyroda, zwanymi darami natury, bogactwami przyrody, darami ziemi oraz wykorzystanie materiałów dydaktycznych i pomocy edukacyjnych stworzonych przez dorosłego dla dziecka.
Najważniejszą dla nas częścią programu Dar Zabawy są zabawy edukacyjne, których zadaniem jest podkreślenie wspólnoty dorosłych i dzieci oraz wykorzystanie do tych zabaw tzw. darów, czyli przedmiotów, które w pełni służą rozwojowi dziecka.
Planując pracę w oparciu o program Dar Zabawy, pamiętamy, iż edukacja powinna być indywidualnie modelowana, mamy zawsze na względzie potrzeby rozwojowe dzieci i ich główną potrzebę, którą jest zabawa.
W naszym przedszkolu znajduje się przestrzeń do zabawy zorganizowana przy współudziale dzieci. Są to kąciki do zabaw tematycznych: darów, twórczych prac ręcznych, badawczy i gospodarczy.
-
Kącik badawczy – to miejsce, w którym dziecko działa zarówno w sposób swobodny, jak i kierowany. Zabawy badawcze wyrażają dziecięcą potrzebę eksplorowania. Znajdują się w nim akcesoria do manipulowania, przesypywania, eksplorowania przestrzeni – pojemniki, lejki, lupy, lornetki, kompasy, miarki, linijki, wagi itp.);
-
Kącik twórczy (twórczych prac ręcznych) – to miejsce, w którym dzieci mogą rozwijać kreatywność, twórczość i zamiłowanie do aktywności artystycznej.
-
Kącik gospodarczy – to miejsce, w którym prowadzone są zajęcia kulinarne i ogródkowe, ma charakter małej kuchni lub ogródka. Dzieci uczą się w nim przyrządzania łatwych potraw, ćwiczą eleganckie nakrywanie do stołu i poznają zasady savoir-vivre’u. W części ogródkowej zajmują się pielęgnacją roślin, ziół i kwiatów, a także hodowlą małych zwierząt. Kącik gospodarczy zawiera elementy kuchenne – nożyki, łyżeczki, tacki, a także elementy porządkowe – ściereczki, miotełki oraz akcesoria do pielęgnacji roślin czy zwierząt;
-
Kącik darów – to miejsce, w którym znajdują się pudełka z darami. Oprócz nich w skład kącika wchodzą również elementy tzw. małego i dużego świata, czyli zabawki przedszkolne: figurki z jajek niespodzianek, plastikowe postaci, zwierzęta, lalki, klocki czy domki.
Dary Froeblowskie to komplet materiałów dydaktycznych składający się z 14 pudełek, a także siatki geometrycznej dołączonej do zestawu. Są to tak zwane dary, czyli materiały, które mają postać wełnianych piłeczek oraz zestawów drewnianych klocków w kształcie sześcianów, walców, graniastosłupów, a także mozaiki, patyczki, pierścienie i punkty. Służą dzieciom do zabaw percepcyjno - manipulacyjnych, badawczych oraz umożliwiają rozwój zdolności artystycznych. Dzieci podejmują z ich wykorzystaniem zabawy badawcze, tematyczne i konstrukcyjne, poznają świat matematyki, tworzą ornamenty. Wymienionym aktywnościom towarzyszy śpiew, ruch oraz słuchanie literatury. Jeden prosty dar może każdego dnia być innym elementem zabawy – takim, jak zapragnie dziecko. Zabawa staje się więc twórcza, konstruktywna i bogacąca poznawczo.
Dzieci w zabawach swobodnych tworzą z nich:
-
kształty naturalne (inaczej zwane formami życia) - są to konstrukcje, które dzieci układają z wyobraźni lub posługując się wzorem,
-
kształty wiedzy to konstrukcje ilustrujące zjawiska matematyczne o charakterze arytmetycznym lub geometrycznym; dzieci układają np. pionowe lub poziome płotki, ilustrujące treść zadań matematycznych,
-
kształty piękna to wzory o charakterze ozdobnym, układane jako rytmy pasowe lub wzory o charakterze gwieździstym, układane jako rozety lub powstające w układzie krzyżowym; podczas układania takich ornamentów dzieci wykorzystują zjawiska matematyczne, np. przesunięcie równoległe, a także obroty.
Planujemy pracę w oparciu o PROGRAM DAR ZABAWY, który umożliwia nam efektywną pracę poprzez:
-
rozwijanie myślenia matematycznego i wyobraźni przestrzennej dzieci;
-
promowanie uczenia się poprzez zabawę;
-
odkrywanie świata poprzez badanie przyrody i jej darów, uczenie się w naturalnym środowisku;
-
stymulowanie rozwoju zdolności twórczych w toku prac ręcznych takich jak; malowanie, wyszywanie, stemplowanie;
-
organizowanie współpracy w grupie w atmosferze wolności i kreatywności.